Kilogram w Synagodze – Orkiestra Elektronowa

Pomysł na uczczenie dnia ogłoszenia manifestu „Sztuka hałasu” zrodził się z fascynacji poetyką manifestów artystycznych, a przede wszystkim tekstów, które dotyczą dźwięku. Celem tego projektu jest przygotowanie specjalnego koncertu inspirowanego tekstem Luigiego Russolo „Sztuka hałasów” z 1913 roku. Fenomen tego tekstu polega na wizjonerskim opisie przyszłości cywilizacji przez pryzmat dźwięku. To szczególna wartość w kontekście kultury europejskiej skoncentrowanej na przekazie wizualnym.

Jest też inny – ważny powód: w 2009 roku minęło 100 lat od powstania Manifestu futurystycznego, który zainicjował szereg awangardowych zjawisk w kulturze. Nie było specjalnych obchodów, a rocznica nie stała się powodem działań artystycznych. To dobra okazja, aby przypomnieć i poddać interpretacji tekst manifestu L. Russolo. Tym bardziej, że 100 lat od ogłoszenia manifestu „Sztuka hałasu” minie dopiero za 3 lata. Świętujemy dzień publikacji tekstu 11 marca. Omijamy banalność okrągłych dat.

W ramach akcji 11 marca ruszamy z elektronową orkiestrą. Odwołując się do tekstu manifestu przygotujemy muzykę bliską, inspirowaną tym tekstem. Niewykluczone, że odejdziemy od manifestu, żeby lepiej się jemu przyjrzeć. W trakcie koncertu prezentowany będzie tekst manifestu z rzutnika multimedialnego.

Orkiestra elektronowa powinna mieć odrębne głosy: zagramy z indywidualnych stanowisk akustycznych, z osobnym nagłośnieniem i bez głównego nagłośnienia. Eksploracja przestrzeni synagogi, jej akustyka stanie się częścią koncertu. Materiał dźwiękowy bez ograniczeń jednocześnie starannie wyselekcjonowany. W trakcie koncertu prezentowany będzie tekst manifestu z rzutnika multimedialnego.


Powrót